fbpx

Hvad koster SEO optimering?

Mange danske virksomheder køber hjælp til søgemaskineoptimering. Det giver nemlig ganske fin mening at hyre en ekspert til at tage sig af indsatsen, så virksomheden selv kan fokusere på egne spidskompetencer.

Men hvad koster SEO optimering, er det investeringen værd, og hvilke typer af virksomheder har mest brug for det? Vi ser nærmere på situationen her.

SEO kan være dyrt, men vigtigt

Det er yderst sjældent, at SEO kan klares billigt. Ønskes der en stor indsats, hvor fokusset ligger på hjemmesidens fremtidspotentiale, så ender prisen som regel på mange tusinde kroner.

Et SEO bureau vil typisk tage sig af alt fra den indledende analyse, til håndtering af fejl og mangler, optimering af hastighed, platform og indhold, produktion af nyt indhold, samt ekstern optimering i form af linkbuilding. For lokale virksomheder vil der også være et behov for at lægge en indsats i lokal SEO. Hvis det er fokusset fra start, så vil det ofte bringe prisen lidt ned, da opgaven er lettere at håndtere. Men hvis det er et sidefokus, som skal tilføjes efter generel optimering, kan det i stedet drive prisen lidt op.

Overordnet er det altså en tidskrævende proces, som i øvrigt kræver specifik ekspertise, og det er grunden til, at den samlede pris ender med at være høj.

Der er dog ingen tvivl om, at SEO betaler sig for langt de fleste virksomheder. Google og de andre søgemaskiner kan være en vej til store mængder af nye kunder, hvilket absolut aldrig må undervurderes. En top 3 rangering på et eller flere af dine ønskede keywords kan få kæmpe betydning for din samlede omsætning. Normalt er SEO altså en investering, der betaler sig i længden.

Faktorer for prisen

Den endelige pris afhænger af antallet af timer, som SEO bureauet skal arbejde på hjemmesiden, hvor meget der skal laves på din hjemmeside, samt hvor meget de vælger at kræve for arbejdet.

Det er svært at finde en samlet SEO løsning til under 10.000 kroner (ja, det er sågar svært at finde det til under 20.000 kroner), men det er dog muligt med månedlige løsninger, hvor du bare betaler få tusinde hver måned, og hvor hjemmesiden løbende optimeres med tiden. For at få en unik pris er du nødt til at kontakte et SEO bureau personligt.

Det er selvfølgelig også muligt at investere i de forskellige SEO discipliner enkeltvist. Her vil linkbuilding (ekstern SEO optimering) næsten altid være det dyreste.

Et link fra en anden side kan koste mellem alt 300 og 2.000 kroner, hvis der er tale om et blognetværk eller en hobbyside. Men et enkelt link kan også koste flere tusinde kroner stykket, hvis det kommer fra en stor og veletableret side med gode metrikker.

Start med en SEO analyse

Flere webbureauer tilbyder en gratis SEO analyse, hvor du i et eller andet omfang kan få tjekket din hjemmesides status og potentiale igennem. Det kan være værd at overveje, hvis du gerne vil have et godt indblik fra start, og så du specifikt ved, hvad SEO konsulenten eller SEO bureauet skal gå videre med.

Andre gange vil en analyse være en del af en større pakke, hvor det dog stadig er første skridt i processen. Enhver seriøs ekspert vil altid tjekke hjemmesiden igennem for at få et indtryk. Det er nemlig en tilgang, der har vist sig at virke, og det er endda uden de helt store tidsmæssige krav.

Som sagt vil en SEO analyse ofte være gratis, eller være inkluderet som en del af prisen, når du bestiller assistance til at optimere din hjemmeside. Men det er altid det ideelle sted at starte.

Optimering af interne faktorer

Der er adskillige interne faktorer, der har indflydelse for din hjemmesides rangeringer, og dem vil der blive set nærmere på, når intern SEO optimering udføres.

Din hjemmesides hastighed er for eksempel utrolig vigtig. Her er det ofte muligt at lave opgraderinger, blandt andet i form af at se på cache, hosting speed og størrelsen på siderne og deres indhold. Den overordnede opbygning har også indflydelse på intern SEO. En rodet side vil ofte have det svært ved at rangere godt i Google, mens en simpel side med et godt overblik vil have noget bedre vilkår.

Der er også mindre, men stadig vigtige tilpasninger, som fx billedernes alt-beskrivelser og inddragelse af andre medier. Dertil kommer teksterne, der også er utroligt vigtige, og som derfor kræver sit helt eget punkt.

Optimering af indholdet med SEO tekster

Indholdet på din hjemmeside er utroligt vigtigt, når du gerne vil rangere højt i søgemaskinerne. Google fokuserer især på tekstindholdet, og hvis det er ordentligt optimeret, så står du rigtigt godt i forhold til konkurrenterne.

Det er for eksempel vigtigt, at teksten er letlæselig, at den indeholder de rette søgeord det rette antal gange, og at der er samtidig fokuseres på nogle af de relaterede søgeord, så Google kan se, at du går i dybden med emnet.

Et godt webbureau kan hjælpe dig med at optimere det indhold, du allerede har på hjemmesiden. Det vil ofte være inkluderet i den samlede pris for intern optimering. Til nyt indhold kan du hyre en tekstforfatter, som også er inde i SEO, og som kan sørge for, at dine sider kommer til at rangere solidt. Mange webbureauer har også forfattere tilknyttet, som kan tage sig af disse SEO-tekster. Ofte er det altså muligt at få denne ydelse samme sted – priserne kan variere fra få øre pr. ord og helt op til flere kroner pr. ord.

Ekstern SEO optimering

Glem heller ikke den eksterne del, som også er ret vigtig. Hvad koster SEO optimering fra det eksterne perspektiv? Det er faktisk ofte den dyreste del i hele processen. Links er nemlig ret værdifulde. Mange af de bedste webbureauer har allerede ressourcer til rådighed, som der kan linkes fra, men det er tidskrævende at opretholde disse ressourcer, ligesom det er tidskrævende at skulle hente links udefra.

Vi var lidt inde på priserne tidligere. Prisen på et link kan variere meget, da det afhænger af markedets udbud og efterspørgsel, samt den enkelte sides kvalitet. Det er billigst at hente links fra blognetværk og små sider, der egner sig specifikt til formålet. Det er dyrere at hente links fra store og etablerede sider, som selv har stærke linkprofiler, og som derfor kan kræve mere for det. Et link kan koste fra få hundrede kroner og op til mange tusinde. Men normalt kræves der en del mere end bare et enkelt link, så de samlede omkostninger her vil altid blive et femcifret beløb for de fleste almindelige virksomheder.

Det er vigtigt med en god og varieret linkprofil, så både billige og dyre links bør overvejes. Men det gør samtidig, at den overordnede løsning vil ende med at være dyr. Ekstern SEO, altså linkbuilding, er typisk en del dyrere end intern SEO, da det kræver mere ekspertise og flere ressourcer. Skal du ud at hente en god mængde links fra start, vil det koste mange tusinde kroner, men det er dog muligt med løbende løsninger, hvor du hver måned kan få et bestemt antal links. Det er også ganske smart, da det forekommer mere naturligt i Googles øjne.

Pris for lokal SEO

Virksomheder, der sælger produkter direkte på nettet, tager ofte en bred tilgang. De vil kræve en SEO service, hvor der arbejdes på rangeringerne i hele landet. Sådan er det dog ikke for lokale virksomheder, der sælger produkter i lokalområdet, eller som leder efter leads og opmærksomhed på nettet.

Hvis der fra start er et fokus på lokal SEO, så er fokusset også lidt mere begrænset, og det vil normalt være lig med billige priser. For eksempel bliver den interne optimering vigtigere end den eksterne optimering, og der stilles færre krav til linkbuilding. Samtidig kan der inddrages alternative metoder som fx Google My Business, der altid bør opsættes, og som også fylder godt, når nogle potentielle kunder søger efter virksomheden i Google.

Lokal SEO kan altså sagtens være billigere end almindelig SEO, men med én vigtig undtagelse: Nemlig hvis lokal SEO skal være et tillæg til en almindelig løsning. Hvis der først arbejdes på hjemmesidens generelle performance, og hvis der dermed optimeres bredt, så vil lokal SEO komme med ekstra omkostninger. Dog sjældent alt for meget, da det normalt bare er tale om, at der skal optimeres for særlige keywords, hvilket er en forholdsvis simpel proces.

Forskellige behov kan give forskellige priser

Det er selvfølgelig ikke alle hjemmesider, der har brug for det samme. Små forretninger har måske brug for små standardløsninger, mens store landsdækkende virksomheder har brug for store og tilpassede løsninger.

Desuden kan tilgangen variere, alt efter hvilken type hjemmeside der er tale om. SEO til en webshop skal for eksempel gøres på en lidt anden måde end SEO til en informationsside, da blandt andet tekster skal sættes op anderledes, og da der er mere indhold at tage stilling til.

Det er næsten altid bedst at kontakte et webbureau og fortælle nærmere om dine behov. På den måde får du den mest præcise pris på professionel SEO-hjælp.

Konklusion: Hvad koster SEO optimering i Danmark?

Priserne varierer meget, når det kommer til SEO optimering. På det danske marked er der både bureauer, som har priser der starter ved få tusinde kroner, mens der er andre, der reelt koster en formue. Det afhænger meget af, hvor meget hjælp du har brug for, hvor store dine fremtidsplaner er, og hvor omfattende din side er.
Vi anbefaler igen, at du finder et godt SEO bureau og selv kontakter dem. Det er nemlig de færreste bureauer og eksperter, der åbenlyst reklamerer med deres priser, da de ofte tilpasser priserne efter den enkelte kunde. Således er det oplagt at kontakte et bureau for at høre, hvad SEO optimering koster hos dem. Hvis du er tilfreds med prisen – ja, så er det med at slå til!