fbpx

Leasing – det skal du vide, og derfor skal du vide det!

Leasing er så populært at vi tidligere har dækket emnet. Men grundet stor respons på vores tidligere artikel omkring emnet, kunne vi lynhurtigt konkludere at der var brug for mere information omkring dette emne, og vi vælger derfor lige at gå tilbage til emnet en enkelt gang mere.

Som det kunne læses i artiklen fra tidligere, er antallet af leasingbiler steget med 31 procent i forhold til samme tidspunkt sidste år. Men ikke kun privatpersoner er begyndt at lease – virksomheder er i dén grad også begyndt at lease mere og mere, og i denne artikel vil vi komme ind på hvorfor.

Det siger leasing brugerne

Én af de største fortalere for leasing blandt forbrugerne, er at det skaber en øget økonomisk sikkerhed. Du er så at sige garanteret at det ikke bliver dyrere end et fast beløb pr. måned at holde bil. Undtagelsesvis er naturligvis hvis du skader bilen – men så er du ikke hverken dårligere eller bedre stillet i forhold til købte biler.

Dette er en fordel for folk der gerne vil have 100% styr på økonomien. Ofte ser vi yngre mennesker og børnefamilier i dette segment. Mange virksomheder er dog også begyndt at lease biler, frem for at købe firmabilerne til de ansatte. Ud af dem vi har spurgt om emnet, svarer over halvdelen at det skyldes at man opnår et bedre cash flow, og dermed øget fleksibilitet.

Én af de mest bemærkelsesværdige stigninger i leasing området er nemlig på erhvervsdelen – og særligt hos enkeltmandsvirksomhederne er leasing blevet ekstremt populært. Logikken bag det er, at du ved leasing kan frigøre økonomiske midler til andre ting, ved at betale for firmabilen løbende, frem for at skulle betale 4-500.000 på én gang. Det gør det lettere at starte en virksomhed op, uden at man behøver have lige så mange penge til rådighed i opstartsfasen.

Så i princippet kan man sige at der er tale om to hovedpunkter når det kommer til leasing; Det ene punkt er den økonomiske sikkerhed. Du ved hvad din aftale indebærer, og du ved at det ikke kommer til at blive dyrere. Du ved også at du ikke behøver bekymre dig om at sælge bilen når du skal skifte den ud, og at den altid er køreklar.

Det andet punkt er, at der er gået spekulation i fænomenet. I stedet for at betale en halv million for en kassebil, er det i mange tilfælde langt bedre givet ud for den lokale tømrermester, at bruge disse penge på investeringer, konsolidering, materialer eller lignende. Her vælger de at lease deres bil for at frigive penge til andre ting, i stedet for at binde det op i en genstand der med garanti kommer til at falde i værdi.

Luksusbiler til alle! (Næsten)

Leasing er en attraktiv måde at finansiere luksusbiler på

Den stigende popularitet indenfor leasing industrien hænger også sammen med, at det nu er blevet lidt lettere at blive fedt kørende. Selvom det naturligvis stadig er en betragtelig udgift at skulle lease en Porsche, Ferrari eller andet eksotisk, så er det dog en del mere overskueligt end at skulle finansiere bilen selv.

Dette faktum, sammenholdt med at vi generelt set har fået flere penge mellem hænderne de senere år, har medført at folk i højere grad er begyndt at lease luksusbiler, som de måske ville have haft svært ved selv at skulle finansiere. Faktisk er fænomenet så udbredt at det anslås at over 75% af såkaldte ”luksusbiler” (over 750.000,- inkl. Moms) på de danske veje i dag er leasede.

Det vil være en overdrivelse at sige at det er blevet ”billigt” at lease luksusbiler. Men sammenlignet med det kæmpe værditab der er på eksotiske biler, kan du faktisk spare en del penge. Eksempelvis kan du få en Porsche Cayenne fra 2009 til omkring 350.000 kroner i købspris. Nyprisen på bilen lå på 1.165.000 kroner – altså et værditab på over 800.000 kroner over en 10-årig periode. Lad os antage at du køber bilen fra ny, og sælger den efter 3 år, er det altså ikke urealistisk at den er faldet omkring en kvart million i værdi. Og det illustrerer faktisk meget godt hvorfor leasing er blevet så ekstremt populært. Der er ingen der ønsker at æde værditabet på fede biler. Men hvorfor vil leasing-selskaberne så?

Er der penge i leasing?

Det korte svar er: ja. Det er også det mest indlysende, for hvis der ikke var det, havde der nok ikke eksisteret så mange leasing selskaber. Men spørgsmålet er hvor pengene ligger?

Måden hvorpå leasing selskaber tjener penge, er lige dele godt gammeldags salg, og en multiplikatoreffekt i form af den danske registreringsafgift. Når du køber din bil betaler du nemlig et givent beløb af den i såkaldt registreringsafgift. Det gør leasing-selskaberne også, men der hvor det bliver interessant er på bilens nypris.

Leasing biler bliver mere og mere populære

Med henvisning til skatteministeriet, tager vi udgangspunkt i en bil til 117.687 kroner u. moms. Det er altså prisen fra forhandleren – inden du har betalt staten. Her lægger du 29.422 kroner oven i for at dække momsen, og 102.891 i registreringsafgift. Du ender altså med en bil der koster 250.000 kroner. Der hvor det bliver interessant er hos leasingselskabets udregning. De skal også betale registreringsafgift, men opnår nogle besparelser på momsen. Dette vil vi dog undlade for at simplificere ligningen lidt. Da registreringsafgiften er procentvis i forhold til bilens værdi, vil den blive lavere hvis du betaler mindre for bilen. Det har så at sige intet at gøre med hvad bilen reelt set ”koster”, men mere hvad du ”betaler”.

Når leasing selskaber så køber 100 eller 200 biler af gangen, opnår de typisk store rabatter. De giver måske kun 80.000 kroner for bilen i ovenstående regnestykke, og får altså en tilsvarende ”rabat” på registreringsafgiften. Når du så har leaset bilen i en given periode, sælger de den videre. Men når de sælger den videre, sætter de prisen ud fra markedsprisen – hvilket ofte giver dem et overskud, da de har fået bilen billigere. Du sætter måske bilen til salg til 200.000 kroner, og mister derved 50.000. Men hvis leasing selskabet gør det samme, ender de måske med at tjene 20.000 kroner, da de slap billigere ved indkøb. Derudover har de jo naturligvis også tjent penge på den løbende betaling.

Summary
Review Date
Reviewed Item
Bil leasing
Author Rating
51star1star1star1star1star