fbpx

SSC – Shared Service Center

Flere virksomheder og organisationer har over årene etableret shared service centre. Det blev populært i 1980’erne og er stadig en mulighed i dag. Dog anses det som et stort skridt for de fleste virksomheder, da der er nogle risici forbundet med at etablere et shared service center. Men samtidig er der mange potentielle fordele, fx omkostningsbesparelser og bedre serviceniveau. Hvis du formår at opbygge og designe en organisation, der kan udnytte det fulde potentiale ved et SSC, er det muligt, at virksomheden drager god nytte af konceptet.

Lavere omkostninger med SSC

Den fordel, som oftest nævnes ved et shared service center, er at omkostningerne er lavere. SSC går ud på, at du rykker flere individuelle afdelinger sammen. Virksomheden vil således have et enkelt center, der tager sig af flere operationelle opgaver: Eksempelvis HR, løn, regnskab, jura, indkøb, mv.

SSC - Shared Service Center

Det betyder, at de administrative omkostninger typisk bliver mindre. Den gennemsnitlige reducering i omkostninger ligger på cirka 50%, ifølge rapporter fra disse centre.

Eksperter mener dog, at de lavere omkostninger ikke er den eneste grund til at overveje at shared service center. Ifølge selskabet Deloitte skal det ikke ses som en kortsigtet spareøvelse, men nærmere som et langsigtet udviklingsprojekt, hvor der naturligvis er den fordel, at virksomheden kan opnå besparelser fra start.

Fordele og ulemper

Udover at de administrative omkostninger normalt bliver mindre, er der også andre fordele ved et shared service center.

Det nævnes ofte, at mange processer kan standardiseres, at dobbeltopgaver bliver eliminerede, da afdelingerne er tættere på hinanden, og at serviceniveauet øges.

Det bliver muligt at udveksle viden på tværs af de forskellige afdelinger. Nogle medarbejdere oplever, at de får mere rutine og bedre kan udvikle lederegenskaber som del af et SSC.

Omvendt kommer vi heller ikke uden om et par ulemper. De fleste ulemper kan undgås, hvis organiseringen er stærk, men det kræver en indsats, hvilket alle firmaer ikke altid lever op til. Nogle SSC-medarbejdere oplever et lavere personligt engagement, og det er heller ikke usædvanligt med længere leveringstid, da afstanden til den egentlige forretning er længere væk. Hvis der er problemer i organisationen, kan varetagelsen af opgaver nemt blive mindre effektiv. Men igen, hvis den kundefokuserede tilgang er på plads, og hvis alt er velorganiseret, så kan mange af ulemperne undgås.

Hvilke virksomheder bør overveje et shared service center?

Det giver kun mening for store virksomheder og organisationer at etablere et shared service center. Og konceptet egner sig især til virksomheder, der har en stor serviceafdeling, og som gerne vil opleve besparelser på denne.

Det kan dog være et stort skridt, så derfor bør beslutningen overvejes grundigt først. Omkostningsbesparelserne er den primære fordel, men hvis etableringen klares ordentligt, kan der sagtens følge endnu flere fordele med.

Summary
Review Date
Reviewed Item
Shared Service Center