fbpx

Trailer – sådan bliver det en succes

Traileren. Opfindelsen der er elsket af alle os der tænker praktisk, og som af og til har brug for ekstra plads. Og samtidig hadet af stort set alle der kører bag os. Om man vil det eller ej, kan vi ikke løbe fra det faktum at en trailer er en af de letteste måder at transportere gods rundt på vejene i dag. Det er samtidig også en relativt billig investering, og med korrekt vedligeholdelse holder den i mange år.

Dette er sandsynligvis grunden til at vi nu har tæt på en million trailere i Danmark. Og med en trailer pr. sjette indbygger følte vi at det var ved at være på rette tid at komme med en artikel om vores påhængsvenner. I skrivet her kommer det primært til at handle om nogle praktiske råd omkring trailere, som du måske ikke var klar over før. Vi har også dedikeret et helt afsnit til den frygtede aktivitet – nemlig når du skal bakke med traileren.

Trailer i grønne omgivelser

Bak korrekt med din trailer

Ofte er folk nervøse for at skulle køre med trailer, på grund af at de kan risikere at skulle bakke med den. Det er dog fjollet at lade sig holde tilbage af dette, for det behøver ikke nødvendigvis være så svært. Det er klart at jo større og længere traileren er, jo mere overvældende kan det synes. Men i praksis er teknikkerne de samme – så hvis man får dem lært, kører det uden problemer.

Det vigtigste er at du ikke overkompenserer i dine bevægelser. Lad være med at køre rattet fra yderpunkt til yderpunkt, men brug i stedet små justeringer. Husk på at trailere ikke reagerer lige så hurtigt som biler, så der skal bruges lidt mere tid og finesse.

Når du skal bakke, kan det være en god hjælp at sørge for at dit træk står lige. Kør eksempelvis lidt frem, indtil traileren er rettet ud. Det er en kæmpe hjælp senere i processen. Når du skal vinkle traileren, så husk at det er omvendt af bilen. Det vil sige, at hvis du vil have traileren til venstre, så skal du dreje hånden til venstre – og omvendt naturligvis.

Sørg også for at du ikke lader traileren distrahere dig. Ofte er det faktisk ikke traileren der forårsager skader, men snarere at du skraber selve bilen mod noget. Så sørg for at tage det roligt, tage dig god tid – og fokusere på både bil og trailer.

Hvis du stadig synes det er lidt nervepirrende, så øv dig. Tag din trailer ud til en øde parkeringsplads, og øv dig i at bakke den til i båsene. I løbet af ganske få minutter vil du få en føling med det, og så vil du snart blive tryg med processen.

Trailer med pressenning

Tjekliste før køreturen

Trailere er nogle af de ting der giver politiet rigtig meget arbejde. Det kan være alt fra lygter til dæktryk – og alt derimellem. Så sørg for at gøre det lidt lettere for alle parter, og tjek din trailer inden afgang.

Når du ved hvad du skal lede efter behøver det ikke tage mange minutter. Først tjekker du lyset på traileren – og dette inkluderer naturligvis position, blink og bremse. Specielt bremselyset er vigtigt, og er typisk også dette der vil være årsagen til et pitstop hos betjenten, hvis det ikke skulle være i orden.

Sørg herefter for at dækkene har luft nok, og at de ikke buler ud. Hvis de gør dette, kan det ødelægge strukturen i dækvæggen, og resultere i at dækket punkterer, eksploderer eller bliver vredet i stykker. Kontrollér at traileren er monteret korrekt til bilen – og hvis din trailer har bremser skal wiren også være korrekt monteret til din bil.

Mange af punkterne bør være klaret i din generelle vedligeholdelse af traileren. Trailere er ofte noget af det vi er dårligst til at vedligeholde – hvilket er fjollet, da det er noget af det letteste vi har at vedligeholde. De fleste trailere er lavet i galvaniseret stål, som er nogenlunde udødeligt. Det der ofte går i stykker på en trailer er bunden, lygter og hjul. Lygterne kan man ikke gøre det store ved, men hjul og bund kan du nemt vedligeholde. Hvis du får en skramme i trailerens bund kan du pletmale med en god maling – så forsegles bunden igen, og du undgår at der går råd i den. Eventuelt kan du vende traileren på hovedet når den ikke er i brug, så du slipper for at have den fyldt med vand.

Sådan læsser du din trailer – på den rigtige måde!

Når du har tjekket traileren igennem, skal du sørge for at læsse den korrekt. Dels for at sikre en optimal vægtfordeling for at kunne køre sikkert, men også for at sikre at alle tingene når frem – i ét stykke.

Lad være med at læsse det hele enten forrest eller bagerst i traileren. Hvis du har for meget vægt bagpå, vil traileren hive op i trækket. Og omvendt vil der komme for meget vægt på. Så sørg for at bruge hele trailerens areal, og sørg for at fordele dit gods så jævnt som muligt.

Hvis du har løse småting i traileren er det en god idé at smide en presenning over. Ofte vil man ikke spænde værktøj fast, fordi det er for tungt til at kunne blæse væk – men hvis der skulle ske en ulykke, bliver din svensknøgle hurtigt til et ubehageligt projektil af hærdet stål, du helst ikke skal være på den modtagende side af.

Generelt set skal du sørge for at spænde dine ting fast. Særligt tungere ting – dem som man ikke umiddelbart tror kan rykke sig – er særligt vigtige at få spændt fast. Kører du eksempelvis med en vaskemaskine, der pludselig skrider rundt i traileren i et sving, er det næsten garanteret at du mister kontrollen over både bil og trailer.

Op-og nedvejning

Er du kommet til at anskaffe dig en forkert trailer? Mange har svært ved at finde ud af hvilken totalvægt man skal gå efter, og derfor er der en del der vælger forkert lige på dette punkt. Det behøver dog ikke være verdens undergang, og nogle gange behøver du ikke engang udskifte traileren. Det vigtigste er dog at du får den enten ned- eller opvejet, så du har papirarbejdet i orden. Hvis du vil finde ud af om det er muligt for dig skal du kontakte producenten af traileren (ikke forhandleren), hvorefter de kan fortælle dig om den givne model kan justeres. Hvis det kan lade sig gøre, vil det være nødvendigt at få synet traileren igen – men så er den så også ”officielt” justeret.

Summary
Review Date
Reviewed Item
Trailer priser
Author Rating
51star1star1star1star1star