fbpx

Veteranbiler – passion eller investeringsobjekt?

Veteranbiler er bilverdens svar på tegneserier. Jo sjældnere og mere originale jo bedre. Veteranbiler er for mange personer værdifulde samleobjekter, og personificeret passion for endnu flere. Derfor kan der være gode årsager til at skulle købe en vetaranbil – for det første er der gode chancer for at den stiger i værdi (hvis du køber den rigtige). Og for det andet er det ofte bare ekstremt god spas!

Har du nogensinde hørt udtrykket ”de laver det bare ikke som i gamle dage”? Det er i dén grad også gældende for biler. For bare at tage et eksempel er den nyeste BMW M3 lavet af kulfiber, har adskillige computere ombord for at kontrollere kræfterne, lynhurtigt automatgear og meget andet. Det er naturligvis for at give bilen en bedre ydeevne, og få den til at køre hurtigere – bedre. Men mange føler at man mister lidt af charmen, kontra de originale biler. Den første M3 var med manuelt gear, og der var intet andet end god, gammeldags mekanik til at holde dig på vejen. Det har en del mere charme for mange passionerede samlere, og derfor er originale M3’ere ekstremt værdifulde på veteranbils markedet.

Dette er naturligvis blot et enkelt eksempel. Mange køber også veteranbiler på grund af at de har et særligt forhold til den. Det behøver ikke være dyre, eksotiske biler for at man kan få lyst til en veteranbil. Det kan være en smuk Volvo Amazon du bliver forelsket i, fordi den minder dig om skovturene med mor og far – hygge fra en svunden tid.

Fælles for alle vetaranbiler er dog at de både kan være en god investering, men at de også er meget billige i drift. Der er nemlig mange ting man får rabat på ved en veteranbil, og det kan være alt fra vægtafgift til forsikring.

Derfor vil vi i denne omgang komme med nogle gode råd til hvordan du finder den perfekte veteranbil. Vi vil også gennemgå nogle af fordelene ved at anskaffe sig én, samt forklare hvad du skal holde øje med.

Veteranbiler – business or pleasure?

Veteranbiler er populære investeringsobjekter

Grundlæggende er der to grunde til at købe en veteranbil: som et investeringsobjekt, eller for sjov. Selvom ingen af delene nødvendigvis behøver udelukke den anden, er der et par ting man skal være opmærskomme på.

Ved ren investering er det begrænset hvor meget du får lov at køre bilen. Det er ikke mange der vil betale mange penge for en bil der har gået en million kilometer. Hele din investering ryger også i vasken, hvis du skulle komme ud for en skade. Derfor skal biler der er rene investeringsobjekter typisk opbevares – og ikke andet. Du kan se på det som et kunstværk frem for en bil.

Ved de veteranbiler man køber for sjov, gør det ikke det store at bruge dem. Der er typisk ikke så meget at ”vinde” her alligevel, men du får mulighed for at få en sjov og speciel bil, ganske billigt.

Ved investeringsbilerne skal du være opmærksom på følgende:

Originalitet

Personer der køber dyre veteranbiler, går ofte ekstremt meget op i at de er originale. Derfor er det vigtigt at tjekke bilen for udstyr der kan være eftermonteret, da dette kan have en stor negativ indvirkning på prisen. Og ja, så kan vi hurtigt blive enige om at en CD afspiller frem for en båndafspiller er mere praktisk – men det trækker altså ned, hvis ikke den kom fra fabrikken.

Overholdte services på veteranbiler

Jo flere services en bil har overholdt, jo mere har den været i kontakt med producenten – og jo bedre bliver det for prisen. Det sikrer dig også at bilen er i bedre stand, hvilket også er derfor folk gerne betaler ekstra for dette.

Sandsynlighed for sjældenhed

En bil kan blive en veteranbil når den er over 35 år gammel. Derfor er der mange der køber biler der er 25-30 år gamle, så man får dem før de bliver veteraner. Dette kaldes ”young-timers” i daglig tale. Det er en god måde at få en billig bil fordi den er ”gammel”, men endnu ikke et ”samlerobjekt”. Dog er det langt fra sikkert at alle young-timers bliver til eftertragtede veteranbiler. Typisk skal du gå efter biler der er lidt specielle, sjældne eller specielle modeller.

Et eksempel herpå er den ikoniske Delorean der, udover at være en rædsom bil, blev ekstremt eftertragtet efter dens medvirken i ”tilbage til fremtiden”. Skulle man drage en lignende parallel til dagens biler kunne det være Nissan Skyline serierne efter Fast and the Furious (selvom disse biler i forvejen er ekstremt eftertragtede allerede nu). Eller eksempelvis en Pontiac Aztek – som ligeledes er en hæsligt grim bil, men som allerede er blevet vildt populær efter TV-serien ”Breaking Bad”.

Hvis du rammer rigtigt med en young-timer kan du score kassen – men sørg for at tænke ud af boksen, og tænk over hvor sjældne disse biler kommer til at blive. Du kommer nok til at få mere held med en sjælden BMW 8 serie (som sidst var i produktion for 20 år siden), end med en Skoda Octavia.

Veteranbilers model og eventuelle modelserier

En bilmodel er ikke bare en bilmodel. Som et eksempel kan nævnes Porsche 911. 911’eren er en af de mest genkendelige biler i verden. Men der er stor forskel på om du køber en 911T, 911S, 912E og så videre. Så lad være med bare at gå efter modellen. Sikr dig i stedet at du får fat i en særligt sjælden version af den pågældende model. Hvis du ikke selv ved nok om biler til dette, kan det være en god idé at tage en ekspert med til råds.

Hvad så med fornøjelsen?

veteranbiler er ekstremt populære for tiden

Hvis du går efter en veteranbil for din egen skyld, kan du naturligvis stadig gå listen ovenfor igennem. Men i sidste ende handler det her mere om hvad DU har lyst til. Du vil for eksempel aldrig tjene lige så meget på en Chevrolet Impala, som på en ekstremt sjælden Jaguar – men det behøver ikke betyde at det er mindst lige så skægt!

Grundlæggende skal du ikke være så bange for at MISTE penge på en veteranbil. Hvis du passer og plejer den, skal du nok finde én der matcher din stil på et tidspunkt, som er villig til at betale det du vil have.

Når du køber bilen for din egen skyld har du også bedre mulighed for at gøre den til din egen. Her kan det eksempelvis give mening med et eftermonteret anlæg, eller måske aircondition til din cabriolet. Det vil selvfølgelig komme til at trække ned i prisen – men igen er gevinsten heller ikke så stor at det gør noget.

Når først du kommer ind i veteranbils verdenen, finder du hurtigt ud af at du er blevet medlem af en eksklusiv klub. Og denne klub medfører nogle af de bedste fordele overhovedet. Blandt andet betaler du en ekstremt lav vægtafgift (selv på en 6.3 liters HEMI motor), du får billige forsikringer, og så er det en relativt billig fornøjelse. Mange tror at det er dyrt at have en veteranbil – men det behøver det ikke være. Du kan eksempelvis få en ford mustang i tip-top stand for under 300.000 – og så koster den heller ikke mere end ca. 1400 årligt i forsikring. Og om 10 år kan du sandsynligvis sælge den for det samme – det er altså en billig hobby.

Naturligvis kan man også købe langt dyrere biler, men pointen er at det ikke BEHØVER være en dyr fornøjelse. Og det er for mange mennesker charmen ved veteraner – at alle kan være med, og at alle er lige velkomne.

Summary
Review Date
Author Rating
51star1star1star1star1star